מחקר חדש בהובלת פרופסור איריס שי מאוניברסיטת בן-גוריון מצא כי בקרת רמות הסוכר בדם היא המנגנון המרכזי שמאפשר לשמור על מוח צעיר לאורך זמן.
תקציר המחקר
הניסוי כלל 300 משתתפים באחד מניסויי MRI מוח הארוכים והגדולים בעולם. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition.
המחקר בחן את ההשפעה של צריכת מנקאי לאחר ארוחות בקרב אנשים עם סוכרת סוג 2. במחקר, שכלל הדמיות מוח מתקדמות, הצליחו החוקרים להוכיח שתזונה ים-תיכונית משפיעה על גיל המוח ומגינה מפני הידרדרות קוגניטיבית.
מה נבדק במחקר?
החוקרים בחנו:
- השפעת מנקאי לאחר ארוחה עשירה בפחמימות
- תגובת רמות הסוכר בדם לאורך זמן
- השוואה בין צריכת מנקאי לבין קבוצת ביקורת
המטרה הייתה לבדוק האם למנקאי יש השפעה על “קפיצות סוכר” לאחר האכילה - תופעה מרכזית בניהול סוכרת סוג 2.
התוצאות המרכזיות
ממצאי המחקר הצביעו על ירידה משמעותית ברמות הסוכר בדם לאחר הארוחה בקרב המשתתפים שצרכו מנקאי, בהשוואה לקבוצת ביקורת.
המחקר מצא כי:
- נצפתה ירידה ברמות הסוכר לאחר ארוחה בקרב קבוצת המנקאי
- תגובת הגלוקוז הייתה מתונה יותר
- ייתכן שיפור באיזון מטבולי לאחר צריכה יומיומית של מנקאי
פרופ' איריס שי, מובילת המחקר:
"יש שונות בגיל המוח בין אנשים שונים. אנחנו יודעים שיש לזה חלק גנטי כמובן, אבל חלק גדול מאוד מזה קשור לסגנון החיים שלנו"
מה זה אומר בפועל?
המשמעות האפשרית של הממצאים היא שמנקאי עשוי להשתלב בתזונה יומית של אנשים עם סוכרת או טרום-סוכרת, כחלק מגישה תזונתית מאוזנת. עם זאת, חשוב להדגיש שיש לשלבו כחלק מתזונה ואורח חיים בריא כולל.
המחקר מציע כי למנקאי עשוי להיות תפקיד תזונתי חשוב בתמיכה באיזון רמות גלוקוז לאחר אכילה.
למה מנקאי?
מנקאי הוא ירק על קטן במיוחד שמכיל מגוון רכיבים תזונתיים, בהם:
- חלבון מהצומח
- ברזל
- ויטמינים ומינרלים
- נוגדי חמצון
בשל הרכבו הייחודי, הוא נחקר בהקשרים של בריאות מטבולית ואיזון תזונתי.
סיקור נוסף
המחקר סוקר גם בתקשורת הישראלית, ובין היתר פורסם עליו מאמר באתר ynet, המדגיש את ההשפעה האפשרית של מנקאי על הפחתת רמות הסוכר לאחר ארוחות והשוואה להשפעה תרופתית.
















