על חלבון איכותי בירק המנקאי – Mankai

חקרו עלינו

על חלבון איכותי בירק המנקאי

על חלבון איכותי בירק המנקאי

  • 8.12.20
  • 12:39

מנקאי הינו מקור עשיר לחלבון איכותי שנספג ביעילות

חלבון המנקאי תופס כ 45% מסך החומר היבש של הצמח.

איכות החלבון נקבעת על פי סוג וכמות חומצות האמינו בו ומידת עיכולן. 

הרכב חומצות האמינו בחלבון המנקאי דומה מאד בהרכבו לזה של חלבון הביצה, הסטנדרט לחלבון איכותי, ומכיל את כל 9 חומצות האמינו החיוניות ביחס מועדף לתזונת אדם בהתאם לקריטריונים שקבע ארגון המזון והחקלאות של האו"ם. לפיכך מנקאי נחשב כמקור איכותי לחלבון מלא בעל הרכב חומצות אמינו אידיאלי.

חלבון המנקאי מצטיין בספיגה גבוהה- במבחן ספיגה, הנקבע באמצעות מדד הנקרא מדד "העכילות" (PDCAAS), שבו חלבון ביצה מחזיק בציון הגבוה ביותר- ציון 1, נמצא כי לחלבון המנקאי ציון עכילות גבוה של 0.89. ירקות בדרך כלל בעלי ציון עכילות של כ-0.73. 

בנוסף, מחקר קליני, שבוצע באוניברסיטת בן-גוריון בשיתוף בינלאומי של אוניברסטאות מארה”ב ( הרוורד) ואירופה, בחן את זמינות חלבון המנקאי, בניסוי שבוצע ב-36 גברים. בניסוי זה, הנסיינים, קבלו לאכול מנת איזו-חלבון שמקורה במנקאי, גבינה רכה או באפונה. העליה בדם של כל אחת מחומצות האמינו החיונית, נבחנה לאחר 30, 90 ו-180 דקות לאחר האכילה. הממצאים הצביעו על עליה של חומצות האמינו החיוניות בדמם של הנסיינים בכל הקבוצות באופן דומה, במהלך כל 3 שעות לאחר האכילה. 

ממצאי הניסוי הראו כי חלבון המנקאי בעל איכות וזמינות גבוהה בדומה לחלבון הגבינה.

המחקר פורסם בז׳ורנל המדעי CLINICAL NUTRITION

פוסטים נוספים

  • על תרכובות פוליפנולים נוגדות חמצון בצמח המנקאי

    • 30.8.21
    • 17:10

    מאת: יעל דרור – דיאטנית קלינית ופזיולוגית M.sc
    פוליפנולים הינם קבוצת רכיבים המיוצרים על ידי צמחים למגוון תפקידי הגנה בשל יכולות נוגדות חמצון רבות עוצמה. לאורך שנים נודעה חשיבות לשילוב פוליפנולים בתזונה היומיומית לשיפור התפקוד ולהפחתת סיכון בריאותי למחלות שונות בטווח הקרוב ובטווח הרחוק, אך המחקר בתחום זה היה מצומצם. 

  • על הפחתת שומן תוך-כבדי באמצעות צריכת ירק מנקאי

    • 26.1.21
    • 13:13

    לאחרונה פורסם מחקר חדש ופורץ דרך של חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, בשילוב עם אוניברסיטאות באירופה וארה"ב כולל אוניברסיטת הרווארד, שדווח על יעילותו של מנקאי בהפחתת שומן תוך-כבדי ועד להפחתה משמעותית בסיכון לחלות במחלת כבד שומני, כאשר נצרך בשילוב עם דיאטה ים-תיכונית.

  • על זמינות ברזל בצריכת ירק המנקאי

    • 8.12.20
    • 18:21

    זמינות של ברזל ממקור צמחי איננה דבר מובן מאליו, לא כל הצמחים מכילים כמות מספקת של ברזל ולעיתים נוכחות הברזל במזון הצמחי אינה מעידה בהכרח על זמינותו בשל נוכחותם של חומרים מעכבי ספיגה שמצויים בדרך כלל בצמחים כדוגמת טננים, פיטאטים וסיבים.